Perustavat Raamatunpaikat:

Efe 6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta

Luuk 18:1 Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä. 

1. Rukous on kommunikointia Taivaallisen Isäsi kanssa.

2. Rukous muuttaa asioita. Rukous muuttaa ihmiset.

3. Jos haluat, että rukouksesi toimivat sinun on noudatettava sääntöjä. 

  • Raamatussa on erilaisia rukouksia. Et voi rukoilla samaa rukousta jokaisessa tilanteeseessa.
  • Erilaisilla rukouksilla on eri säännöt aivan kuten eri urheilulajeilla on erilaiset säännöt.  

4. Omistautumisrukous.

  • Jotkut sanovat: “Jos se on sinun tahtosi”, joka kerta rukoilleessaan. Mutta se ei ole ainoa tapa rukoilla.  
  • Tämä on omistautumisrukous. Jopa Jeesus rukoili sen yhden kerran Getsemanen puutarhassa.

Luuk 22:42 Sanoen: Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun.

  • Kun odotamme jotain Jumalalta emme rukoile “jos se on sinun tahtosi”, koska meillä on jo Jumalan lupaus Hänen sanassaan. 

5. Jumalan tahto.

  • Meidän on ymmärrettävä sen olevan Jumalan tahto, että kaikki hengelliset, fyysiset ja materiaaliset tarpeemme tulevat täytetyiksi. 

Jes 1:19 Jos suostutte ja olette kuuliaiset,niin te saatte syödä maan hyvyyttä;

3 John 2 Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy

6. Pyytävä/anova rukous.

  • Kun rukoilet, kun pyydät Jumalalta mitä tahansa niin sinun on rukoiltava uskossa, odottaen sen toteutuvan.  

Mark 11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

  • Voit rukoilla tämän rukouksen vain itsesi puolesta. 

7. Ylistys ja vastattu rukous.

  • On aika pyytää ja aika ylistää ja palvoa Jumalaa. 
  • Kun useasta kansasta koostuva valtava sotajoukko oli tulossa taistelemaan Joosafatia ja Juudaa vastaan ha päättivät ylistää ja palvoa Jumalaa ja Hän pelasti heidät.  

2 Aikak 20:21-22 Ja neuvoteltuaan kansan kanssa hän asetti veisaajat veisaamaan Herralle ylistysvirsiä pyhässä kaunistuksessa ja kulkemaan aseväen edellä sanoen: “Kiittäkää Herraa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti”. Ja juuri kun he alottivat riemuhuudon ja ylistysvirren, antoi Herra väijyjiä tulla ammonilaisten, mooabilaisten ja Seirin vuoristolaisten selkään, jotka olivat hyökänneet Juudan kimppuun; ja heidät voitettiin.

  • Paavali ja Silas olivat piestynä ja kahlittuna, mutta kun he alkoivat ylistää ja palvoa Jumalaa heidät vapautettiin.

Apt 16:25-26 Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.

  • Kerro Jumalalle mitä tarvitset ja sitten vain kiitä ja ylistä Häntä.  

8. Älä murehdi.

Fil 4:6-7 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi.

  • Älkää mistään murehtiko tarkoittaa, että älä ole mistään huolissasi. 
  • 1 Piet 5:6-7 Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi ja heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen.
  • Heitä kaikki huolesi, ei vain joitakin Hänen päällensä. 
  • Kun uskot Jumalan sanaa ja kieltäydyt murehtimasta jotkut ihmiset ajattelevat sinussa on jotain vialla.  
  • Huolten heittäminen ei tarkoita, että et olisit välinpitämätön tilanteesi suhteen, se vain tarkoittaa että annat sen Herralle, Hänen käsiinsä.

Ps 37:5 Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.

  • Kun heität huolesi Herran päälle ja annat tiesi Hänen haltuunsa näytät todeksi luottamusta ja uskoa siihen, että Hän sen tekee.   
  • Monet ihmiset eivät saa rukouksiinsa vastauksia, koska he eivät lopeta murehtimista eivätkä heitä huoliaan Herralle. 

9. Yhteinen rukous.

  • Jos me seurakuntana, Kristuksen ruumiina yhdestä sydämestä, uskosta ja yhteen ääneen rukoilemme ja pyydämme Jumalalta mitä tahansa niin tulemme näkemään Jumalan tekevän mahtavia asioita.   

Apt 4:23-24a Ja päästyään vapaiksi he menivät omiensa tykö ja kertoivat kaiken, mitä ylipapit ja vanhimmat olivat heille sanoneet. Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen… 

Apt 4:29-30 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi; ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta.

  • Sopimuksessa lausuttu rukous on vastattu rukous.e. Matt 18:19 Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.