Perustavat Raamatunpaikat

Ef 6:10-20 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta, jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

Ef 6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

1. Rukoilkaa lakkaamatta 

  • Jumala on varustanut meitä monilla asioilla, jotta voimme tehokkaasti juosta kilpamme. Rukous on yksi näistä asiosta.
  • Rukoile lakkaamatta, joka tilanteessa, kaikkina aikoina. Rukoile jatkuvasti äläkä lopeta rukoilemista. 
  • Rukoile kaikilla rukouksilla ja vetoomuksilla. Erilaisilla rukouksilla eri tilanteissa.
  • Pysy siis hereillä ja valppaana ja ole tarkoituksenmukainen ja periksiantamaton.  Vihollinen ei jätä sinua rauhaan, joten älä sinäkään anna hänen olla rauhassa. Rukoile tarkoituksenmukaisesti ja periksiantamatta. Heikot rukoukset, joissa ei ole uskoa, eivät saa vastausta.   
  • Rukoile toisten puolesta. Seiso oviaukossa kaikkien pyhien puolesta.  
  • Rukous toisten puolesta tarkoittaa: vaatia/anoa toisen puolesta;  auttaa toista vaikeuksissa; tekemällä anomuksia toisen puolesta; toimia välittäjänä riidassa; pyrkiä selvittämään kahden ihmisen tai ryhmän välinen erimielisyys. 

1 Kor 14:15 Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

2. Rukoile hengessä.

Room 8:26-27 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä

  • Kun emme tiedä mitä rukoilla rukoilemme hengessä.  
  • Hengessä rukoillessa rukoilemme Jumalan täydellistä tahtoa. Siksi on erittäin tärkeää rukoilla hengessä, vaikka uskoisit tietäväsi miten rukoilla. 
  • Kun rukoilet hengessä opit herkistymään Hengen äänelle. Silloin Hän ohjaa ja neuvoo sinua rukoilemaan oikeita asioita, jopa silloin kun rukoilet maallisilla kielellä. 

3. Luottamus rukoukseen.

1 Joh 5:14-15 Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet.

  • Jos Jumala kuulee meitä Hän vastaa meille. 
  • Miten voit olla varma, että Hän kuulee sinua? 
  • Jos me pyydämme isältä mitä tahansa Hänen tahtonsa mukaisesti niin me tiedämme Hänen kuulevan meitä.
  • Voit luottaa siihen, että sinua kuullaan ja että vastaus on matkalla. 

4. Rukoile Isää Jeesuksen nimessä.

  • Vanhassa liitossa ihmiset tunsivat Jumalan Jumalana, mutta Jeesus näytti Hänestä uuden puolen, rakastavan taivaallisen Isän.  
  • Jos olet uudestisyntynyt verellä pesty uskova niin Jumala on isäsi.  

Joh 16:23-28 —Älä kysy mitään minulta — kysy Isältä minun nimessäni.Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni. Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen. Tämän minä olen puhunut teille kuvauksilla; mutta tulee aika, jolloin minä en puhu teille enää kuvauksilla, vaan avonaisesti julistan teille sanomaa Isästä. Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne; sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä. Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö.”

Joh 14:13-14 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. 

  • Me emme pyydä mitään Jeesukselta. Pyydämme Isältä Jeesuksen nimessä. 
  • Me pyydämme Hänen tahtonsa mukaan, joka ilmenee Hänen sanassaan. 
  • Ilomme on täydellinen, koska Hän vastaa rukouksiimme. 
  • Jeesus sanoi: “älkää jatkako minulta kysymistä. Isä itse rakastaa teitä.”

5. Jeesus on ylipappimme.

  • Vanhassa liitossa ihminen tuli Jumalan luokse papin välityksellä ja kuuli Jumalalta profeetan välityksellä. Uudessa liitossa Jeesus on meidän ylipappimme. 

Hepr 4:14-16 Astukaamme rohkeasti armon valtaistuimen eteen. Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan. 

  • Koska Jeesus rakastaa meitä, koska Hän ymmärtää täysin mitä me kohtaamme, koska Hän otti meidän paikkamme me voimme nyt tulla Jumalan luo Jeesuksen sovitustyön kautta. Ja saamme rohkeasti pyytää apua Jeesuksen nimessä. 
  • Ihminen, joka on ujo Jumalan edessä ei ole saanut ilmestystä siitä miten paljon Hän rakastaa meitä ja mitä Hän on tehnyt puolestamme.  

6. Tehokas rukous.

Jaak 5:16 vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras. 

  • Tässä toimii kolme asiaa. Vanhurskas rukoillee hartaasti odottaen vastausta. Tämän seuraukset ovat voimallisia, dynaamisia ja tehokkaita!  
  • Harras rukous. Harras tarkoittaa: että jollain on tai hän tuo esiin polttavaa hengen intensiteettiä, tuntemusta, innokkuutta, tai voimakasta tunnetta ja todellista palavuutta, paloa tai hehkua.   

7. Vanhurskaus ja vastattu rukous. 

  • 1 Piet 3:8-12 (3:12) Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa,
  • Vanhurskaus sydämessä ja motiiveissa. Vanhurskaus sanassa ja vanhurskaus toiminnassa. 
  • Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi. Tee hyvää, ei pahaa. Siivoa suusi, pyri rauhaan.  
  • Jumalan silmät katsovat vanhurskaita. Taukoamatta Hän katselee sinua.
  • Hänen korvansa kuuntelevat ääntäsi ja Hän kuulee rukouksesi. Muista, jos Hän kuulee Hän vastaa.
  • Sitoudu vanhurskauteen. Koska sinut on kutsuttu perimään siunaus!